گفتاردرمانی  و روان شناسی بالینی علی کشمیری

گفتاردرمانی و روان شناسی بالینی علی کشمیری

کاشمر - امام 5 ؛ تلفن : 320 47 552 - 42 666 552
گفتاردرمانی  و روان شناسی بالینی علی کشمیری

گفتاردرمانی و روان شناسی بالینی علی کشمیری

کاشمر - امام 5 ؛ تلفن : 320 47 552 - 42 666 552

ناگویی خلقی

نا گویی خلقی( آلکسی تایمیا) 

افرادی که توانایی شناخت احساسات خود را دارند و حالت های هیجانی خود را به گونه ای موثرابراز می کنند بهتر می توانند با مشکلات زندگی رو به رو شوند و در سازگاری با محیط و دیگران موفق ترند و در نتیجه این افراد از سلامت روانی بیشتری برخوردار خواهند بود(1).

ابهام خلق ( ناگویی خلقی یا الکسی تایمیا) عبارت است از ناتوانی در پردازش شناختی اطلاعات هیجانی و تنظیم هیجانات و دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و جهت گیری فکری بیرونی (2) .

مبتلایان به آلکسی تایمیا احساسات نامتمایز دارند و این احساسات با یک برانگیختگی فیزیولوژیک همراه است. اما به علت مشکل در تمایز، توصیف و تنظیم احساسات، برانگیختگی فعال باقی می ماند و از بین نمی رود، این امر باعث تشدید این علائم می گردد.

از آن جا که این افراد نمی توانند احساسات منفی خود را به درستی شناسایی کنند، در تخلیه و خنثی کردن این عواطف نیز دچار مشکل شده و به دلیل ناتوانی در مدیریت و تنظیم احساسات منفی، عواطف منفی ناتوان کننده و مشکل ساز، تشدید می شوند(1) .

عقیده بر این است که الکسی تایمیا عامل خطرساز برای بسیاری از بیماری ها است، زیرا افراد مبتلا به این عارضه بسیار سخت هیجانات خود را به کلام درمی آورند. این نارسایی مانع تنظیم هیجانات شده و سازگاری موفقیت آمیز را مشکل می سازد(همان).

آسیب در ظرفیت های پردازش هیجانی و تنظیم هیجانی مبتنی بر ابهام خلق ممکن است یک عامل خطر احتمالی برای انواع بیماری های پزشکی و روان شناختی از جمله اختلالات روان پریشی ( سایکوتیک) باشد(2).

 وقتی بیمار نتواند احساسات منفی خود را تشخیص داده و شناسایی نماید، این عواطف ناتوان ساز زمینه را برای بروز علائمی چون افسردگی فراهم می سازد(1).

ابراز احساسات و در مشارکت گذاشتن آن ها یکی از مهارت های زندگی است و این ناتوانی به صورت علائم اضطراب یا افسردگی بروز می نماید(1).

یکی از روش های کنترل تنش، تخلیه و بیان هیجان ناشی از تنش است؛ در واقع افرادی که می توانند به موقع هیجان های خود را بروز دهند، از زیر فشارهای روانی رها می شوند. در صورتی که این هیجان ها تخلیه نگردد و فرد نتواند احساسات منفی خود را به صورت کلامی بیان کند، مشکلاتی از قبیل افسردگی و اضطراب افزایش می یابد(1: با اندکی تغییر).

در تحقیقی که توسط رضایی و همکاران(1396) بر روی 100 نفر از افراد دچار آسم مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر خرم آباد انجام شد این نتیجه به دست آمد که دشواری در شناسایی و توصیف هیجانات به عنوان دو مولفه الکسی تایمیا پیش بینی کننده افسردگی و اضطراب در آنان است(همان).

همچنین تحقیق saarijarvi و همکاران(2006) نشان داد که فقدان مهارت شناسایی و توصیف هیجانات در افراد افسرده منجر به کاهش برون ریزی و دریافت حمایت های اجتماعی از سوی افراد و نیز نوعی انزوای اجتماعی می گردد(1) .

پژوهش های اخیر نشان می دهد که ابهام خلق با بسیاری از اختلالات روانی و روانپزشکی مانند افسردگی اساسی، اختلال استرس پس از سانحه، سوء مصرف مواد و الکل، اختلال جسمانی کردن، اختلال های خوردن ، اختلال وحشت و هراس  و وابستگی به کوکایین مرتبط است(2).

در یک پژوهش در فنلاند مشاهده شده است که ویژگی های الکسی تایمیا با طولانی شدن مرحله نهفتگی خواب، بیدار شدن شبانه مکرر و بی خوابی عادتی رابطه دارد و در یک مطالعه روی کارگران مرد ژاپنی مشخص شده است که آزمودنی های دارای نمره الکسی تایمیا بالا، خواب غیر ترمیمی و خواب آلودگی روزانه بیشتری دارند. همچنین در یک مطالعه بر روی 2045 نفر نمونه غیر بالینی مشخص شد که افراد دارای نمره بالا در مقیاس آلکسی تایمیا نسبت به افراد دارای نمره پایین در این مقیاس دارای بی خوابی، خواب آلودگی شدید، خواب گردی و کابوس بیشتری هستند(3).


منابع

1)     دو ماهنامه فیض، خرداد و تیر 96، دوره 21، شماره 2، ص 185-184.

2)    مجله اندیشه و رفتار، دوره دوازدهم، شماره 46، 1396،  ص 20-19

3)   مجله پزشکی ارومیه، دوره بیست و ششم، شماره چهارم، ص 351- 344، تیرماه 1394.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد