گفتاردرمانی  و روان شناسی بالینی علی کشمیری

گفتاردرمانی و روان شناسی بالینی علی کشمیری

کاشمر - امام 5 ؛ تلفن : 320 47 552 - 42 666 552
گفتاردرمانی  و روان شناسی بالینی علی کشمیری

گفتاردرمانی و روان شناسی بالینی علی کشمیری

کاشمر - امام 5 ؛ تلفن : 320 47 552 - 42 666 552

شوخ طبعی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

این روزها شیوع ویروس کرونا ذهن هر فردی را به خود مشغول کرده است. ترس از ابتلا به بیماری کرونا  تاثیر بسیار چشمگیری بر روند عادی زندگی انسان ها در کشورهای درگیر آن گذاشته است.  میزان مرگ و میر و یا بهبودی  در افراد دچار این بیماری به طور قطع و یقین با  عملکرد   سیستم ایمنی بدن در ارتباط خواهد بو د به این معنی که افرادی که از سیستم ایمنی قوی تری برخوردار باشند در مقابل عوامل بیماری زا و از جمله ویروس کرونا نسبت به سایرین بهتر عمل کرده و کمتر دچار مرگ و میر خواهند شد. سیستم ایمنی بدن با عوامل مختلف  از جمله عوامل روانشناختی در ارتباط است؛ از جمله این عوامل می توان به میزان شوخ طبعی افراد اشاره کرد ( نویسنده).

 شوخ طبعی یکی از عوامل روانشناختی است که  با مفهوم سلامت مرتبط است. شوخی درمانی توسط نورمن کاسینس در سال 1964 شکل گرفت و در حال حاضر به عنوان ابزار مداخله و توان بخشی برای بیماران درگیر با استرس به کار برده می شود( سوارد2012؛ خلعتبری و همکاران، 1397) استپتو و چی دا (2011؛ همان) دریافتند که عواملی مانند خلق مثبت، خوش بینی و شوخ طبعی با کاهش مرگ و میر در افراد سالم ارتباط دارد .  از طرفی اشویل و درسکی (2001؛ همان) معتقدند شوخ طبعی موجب تقویت سیستم ایمنی شده، انعطاف پذیری را بیشتر کرده و باعث افزایش انرژی روانی در انسان می شود. همچنین مطالعه پسندیده و زارع ( 1395؛ همان) با موضوع تاب آوری و شوخ طبعی در بیماران کرونر قلب نشان داده است که شوخ طبعی می تواند نقش تاثیرگذاری در فعالیت عروق کرونر افراد داشته باشد.

نتیجه تحقیق خلعتبری و همکاران ( 1397) نیز نشان داد افرادی که دارای ویژگی شوخ طبعی بالایی هستند، از علائم هشداردهنده نقص سیستم ایمنی کمتری برخوردار هستند. مطالعه استیگر و همکاران ( 2011؛ خلعتبری و همکاران، 1397) نشان داده است که شوخ طبعی با بهزیستی روانی بالا همراه است و بالا بودن بهزیستی روانی با عملکرد سیستم ایمنی بدن همراه خواهد بود. همچنین خشوعی و همکاران (2009؛ همان) نیز شوخ طبعی را عامل تقویت سیستم ایمنی بدن می داند. همپنین جو شو آ و همکاران ( 2005؛ همان) معتقدند که شوخ طبعی یک عامل مهم برای مقابله با تجربیات و هیجانات منفی در افراد دچار نقایص سیستم ایمنی بدن است و می تواند یک عامل مهم برای مقابله با خلق افسرده در بیماران سرطانی باشد. مارتین( 2006؛ همان) نیز معتقد است شوخ طبعی با تجربیات منفی کمتر در زندگی روزمره و برخورد سازگارانه تر با شرایط استرس آور ارتباط دارد.


نویسنده : علی کشمیری، گفتاردرمانگر و روان شناس بالینی

منبع : فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی سلامت، سال هفتم، شماره اول( پیاپی 25)، بهار 1395،  خلعتبری و همکاران 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد